Eklem içi sıvı (hyaluronik asit) uygulaması

Eklem kırırdağındaki yapısal bozuklukların ilerleyip eklem hasarı, ağrı ve hareket kısıtlılığına yol açmasına kireçlenme diyoruz. Başlıca diz, kalça , omuz gibi büyük eklemlerin yanında eldeki küçük eklemleri de tutabilir. Kireçlenme tadavilerinden biri de eklem içi hyalüronik asit (HA) uygulamalarıdır. Halk arasında ‘’eklem sıvısı’’ veya ‘’eklem kayganlaştırıcı’’ olarak bilinir. Önceleri horoz ibiğinden elde edilirken daha sonraları bakteri fermantasyonuyla ve sentetik olarak da elde edilmeye başlanmıştır.

Bu tedavi kimlere uygulanıyor ?

Genellikle kıkırdak hasarı başlangıç ve orta düzeydeki hastalarımızda tercih ediyoruz. Fakat yoğun kireçlenmelerde de eklem hareketleri ve ağrı üzerine etkin olabilmektedir. En sık diz eklemine uygulanmakta. Omuz ve kalça ve ufak eklemlere de uygulanabilir.

Etkinlik mekanizması nedir ?

Hyalüronik asit normalde de eklem sıvısı dahil birçok dokuda bulunur.

• Eklem ve dokunun maruz kaldığı şoku emer.
  • Eklem yüzeyini ve kılıfını kaplayarak kayganlık sağlar
  • Kıkırdak doku ve hücrelerden eklem sıvısı salgılanmasını uyarır
  • Ağrı ve yangıya yol açan maddelerin yıkımına yardımcı olur, dolayısıyla ağrıyı azaltır.
  • Kıkırdak esnekliğini ve hasara karşı dayanıklılığını arttırır

Kaç seans uygulanıyor ?

Genellikle yıllık tek doz olarak uyguluyoruz. Doz aralıkları, şikayetlere ve hastanın durumuna göre 6-8 ay ile bir buçuk yıl arasında değişebiliyor. Bunun dışında 1-2 haftada bir olmak üzere yıllık 3 doz olarak uygulanan doz ve potokoller de bulunmaktadır.

Yan etkisi var mı ?

Hastalarımız uygulamaya bir ameliyat psikolojisi ile geliyor. Fakat genellikle hafif bir iğne giriş ağrısından başka bir şey hissetmiyorlar. Bölgesel olarak uyuşturarak bu ağrı hissini de en aza indiriyoruz. Her işlemde olduğu gibi bir takım yan etkiler olabilir. En önemlisi enfeksiyondur. Uygun teknik kullanarak ve sterilizasyon şartlarına dikkat ederek bu risk en aza indirilebilir. Bazan uygulanan maddeye karşı hassasiyet olabiliyor.Birkaç gün ağrı hissedilebilir. Buz tedavisi, isirahat ve elevasyon ile diz rahatlatılır.